Puree beras merah

Entry kali ni...aku nak tayang makanan pertama jasmine! Hehehe...Act, jasmine br umur 5 bulan lebih.Tapi, aku dah start train dia makan...Nape ajar awal sgt? Sbbnya, Feb ni, aku kan nak jd org ganu, so kena la ajar makan dr sekrg..Nak tunggu aku balik KL, jawabnya umur 7 bulan jasmine lom makan apa apa lg..Kang payah plak huhuhuhu..Prev entry, aku dah tunjuk ttg kite kena follow 4 Day Rule Jadi, memadailah dgn buat puree beras merah ni dulu...

Langkah 1: Cuci beras merah terlebih dahulu.Toskan dan goreng sampai betul2 kering dan blend halus..Lebih lanjut, baca SINI yer...

Langkah 2: Masukkan air dlm periuk.Biar mendidih dan bubuh beras merah yg telah di blender tadik. Aku campur sket dgn beras putih yg kite biasa makan tu.Sbb, melalui pembacaan,bebudak x berapa suka rasa beras merah ni..Aku try rase, ok jerk...tade beza apa pun heheheh Lepas beras dah masak, sejukkan dulu dan blend halus sekali lg.Kat bawah ni, rupa yg dah di blend halus yer...

Langkah 3: Tapis...nampak x mende yg berketul2 tu? Thats why kite kena tapis walaupun kite dah 2x blend halus...Kata budak baru nak blaja makan.Kang tercekik plak kalo x tapis huhuhu

Langkah 4: Simpan dlm ice cube yg bertutup ok! Boh dlm bekas kecik2 la senang nak amik. Janji, bertutup! 1 cube kecik tu bersamaan dgn 1oz..Melalui pembacaan aku, kalo simpan puree di peti bawah, hayatnya selama 48jam/2hari...Kalo nak tahan lama, simpan dkt bahagian beku..so,leh tahan 3 bulan! Cara nak handle puree yg dah beku, sama cam kite handle ebm...Ade yg masih tatau ker eh??? Hm, camni...katakanlah korang nak bg bb makan esok.So,mlm tu...amik la 1 tray ice cube ni.Letak kat bahagian bawah.Then,esok pagi, amik la bape quantity yg korang nak guna...pastu boh jer dlm warmer..Pastu suap la anak makan.Kalo nak bekalkan ke nursery, boh la dlm thermos..kan senang jer tu? hehehe

Kat bawah ni plak,gmbr cik jasmine tgh makan. Memula aku suap pakai sudu. Tapi, dia cam x berapa nak pandai.So, aku suap pakai syringe (btol ke ejaan ni?? ala, mende yg kite suap ubat kat budak tu lah!). Menurut sifu,bebudak yg 1st time blaja makan, memadai kalo dia makan 1 sudu jerk..korang tau cik jasmine ni makan byk mana? 4 sudu besar weh! Terperanjat aku...giler byk huhuhuh....owh lupe nk bgtau..Time makan ni,aku campur puree dgn susu ibu ok!

Hasil: Budak jasmine dah kenyang! Comot anak mama sorang ni heheheh

Ketika entry ini ditulis, cik jasmine dah 6 hari blaja makan. Dah lepas 4 day rule. Utk hari ke5-ke8 ni, aku perkenalkan jasmine dgn puree sweet potato! Yeay!!
Act, selain beras merah, kite leh bg beras perang. Both beras ni ade khasiat tersendiri compare dgn beras putih yg kite biasa makan tu...Khasiat beras merah & beras perang, leh baca SINI

3 comments:

sis, tau tak mane nak beli bera merah?

sis, tau tak mane nak beli beras merah?

Beras merah ade jual d jusco bhgian organic

Post a Comment