Akar siti fatimah

Sape pernah tgk akar siti fatimah ni? mungkin ade yg pernah tgk dah mungkin ade yg x pernah tgk...aku pernah tgk pun masa thn 2007 aritu...masa tgh ngandung cik piya...

Time kering



Apa kaitan akar ni ngan proses bersalin? ok camni....ikut kata mama aku la,kite kena rendam akar ni ngan air masak semalaman....bior dia kembang...then minum air dia...mama pesan lg, minum masa kandungan dah masuk 9 bulan......insya Allah senang bersalin.....

Pengalaman aku minum air ni? ok, ni nak citer...mmg aku ikut la amanat mama...masuk 9 bulan jerk, aku dah rendam...1 jag aku buat..try minum segelas sehari..balance dia, aku simpan dlm peti ais....rase? huhuhu....rase cam air lumpur kot....mama pesan, kalo x lalu nak minum, selang seli la ngan air apa2...so aku soh laki aku beli peel fresh....aku boh air ni segelas, peel fresh segelas...minum air ni seteguk, aku teguk peel fresh plak hahaha...kalo x silap, air ni aku sempat minum 3 gelas jerk....mlm tu (masa buletin utama), aku turun darah...terus g HKL...jalan br bukak 1cm masa sampai tu...tetiba ketuban pecah..terus masuk wad...dlm wad, perut start sakit sket dlm kol 11 mlm...tp leh thn lg...siap leh makan nasi goreng + peel fresh...tp makan x abis...sbb aku ingat gastrik..mana tau tu sakit bersalin huhuhu!

Nurse ckp, mmg tu sakit nak bersalin la....dia soh aku sbr...x ingat kol baper, dia cek jalan...dia ckp, eh awak ni ade minum apa2 ker? cepatnya jalan bukak....yg aku p bgtau aku minum peel fresh jer masa makan nasi td...hehehe...kol 630am, masuk labor room...tp x pandai teran, baby kuar kol 8.01am kuikuikui....baby aku kuar awal 9 hari....

Time kembang
Berbalik pasal akar ni...kat mana nak dpt akar ni? mama ckp, dia kirim org g Mekah dulu...kat Mekah mmg byk akar ni....kat Mesia tatau la kat mana tmpt yg ade di jual....tp td aku tgk, ade org jual akar ni kat fb....yg jual tu dok kat pahang......utk pengetahuan korang, akar ni leh pakai byk2 kali....lepas guna, keringkan dan simpan...nak beranak lg, rendam balik.....

td sempat aku google pasal akar ni...ade beberapa teori yg mengatakan bahawa:
1. bleh minum air akar ni masa kandungan dah 7 bulan
2. rendam akar ni 2 minggu sblm due date kite. kalo nak tau time bersalin dah sampai,akar ni akan kembang sekembangnya...tp kalo rendam dia x kembang, means lmbt lg nak bersalin.....<<-- yg ni allahualam.aku pun x pasan time tu..yg aku tau, masa aku rendam tu, mmg kembang...

Ok, khasiat2 lain...korang try la google..bg yg pernah guna akar ni,jgn lupe share cite korang tau!

Kredit: picture dr en google

3 comments:

mane nak cari yer akar siti fatimah ni?

hurm, mama kirim dgn org yg g mekah...tp dkt fb ade jer org jual.tp luper nama hehhe

As salam..akar fatimah ini boleh diamalkan ketika dan cecah 37w.krn ada stgh org 37w dh ada nk terbersalin..tp seelok2nya lewatkn lagi sehingga dh due atau dh turun tanda ~ keluar air @ darah dari faraj. Atau dh start sakit atau bukaan dh buka.. Akar fatimah ni hendaklah dibilas kemudian direndam air biasa yang bersuhu bilik. Cukup rendam semalaman sahaja. Air rendaman ni dijadikan air selusuh.jika nk rendam dgn air zam2 lbh bgus.Jika ingin rendam lama simpan peti sebab ia x de pengawet bimbang berlendir dan masam.. Jika itu berlaku, cuci dan rendam kembali.. Minum 1 cawan sehari.. Boleh juga dibuat mandi...

Selepas digunakan akar fatimah ini dijemur kering dan disimpan dalam bekas bersih. Pastikan betul2 kring baru simpan jika tidak nnt bekulat.. Akar ini boleh digunakan untuk anak2 seterusnya.. Boleh dijadikan warisan turun termurun.. Selain itu ia boleh digunakan untuk mengecutkan rahim.. Semasa pantang rendam dengan air panas dan minum 1 cawan sehari..

Namun bgitu stp org rezeki bersalinnya berbeza2..ada yng mudah ada yg sukar.. Malah stp anak pun rezekinya tidak sama..kita usaha shj selebihnya Allah Maha Kuasa yang menentukan

Ada juga genggam fatimah seakan2 akar fatimah tp warnanya hitam dan lebih bersimpul rasanya pula agak meloyakan.akar fatimah yang untuk bersalin sepatutnya bqerwarna hijau2 kekuningan ketika ia muda.. Berwarna coklat cair atau oren ketika matang.. Dan agak hitam ketika tua... Rasanya.seperti teh tanpa gula... Ini tak sesuai. .digunakan oleh wanita mengandung.. Yang ini diambil dari pergunungan berapi..

Bagi yang nak dapatkan akar fatimah ori dari mekah @ madinah boleh sms or whatsapp Pn Mardhiah 0194344930..

Post a Comment