Laksa Kelantan

Prev entry (nasi kerabu) aku ade bgtau yg ulam + ikan kembung yg masih ade dlm peti ais tu, aku buat laksa kelantan plak...buat laksa kelantan ni x sepenat buat nasi kerabu....cam biasa, keje2 memotong ulam-ulaman ni kite serahkan pd en asben yer....utk pengetahuan korang, weekend jer la aku rajin masak segala jenis makanan pun. kalo hari2 biasa, nasi ngan sejenis@dua jenis lauk jerk...bukan nak makan ramai pun...

Laksa Kelantan
Bahan-bahan
Laksa (aku x tade acuan dia. lagipun aku x reti nak bancuh laksa ni hehehe.so aku guna laksa kering jerk. yg aku tau bahan utama dia tepung beras!)

Kuah
5-6 ekor ikan kembung@ikan selayang (direbus + di buang tulang + di tumbuk)
beberapa ulas bawang putih + bawang merah + halia (diblend)
lada hitam sket (pakai serbuk jer, senang)
santan
garam + gula + asam keping
daun kesum (sesetengah org mungkin x bubuh. tp aku bubuh. kasi bau sket)
*satukan bahan2 yg di blend bersama ikan yg telah di tumbuk ke dlm santan. pastu bubuh garam + gula  + lada itam. kemudian masukkan asam keping + daun kesum. masak sampai mendidih.

Ulam
kacang panjang,daun kesum,taugeh,timun (timun aku x beli sbb pakai balance2 ulam nasi kerabu)

Sambal
cili merah + belacan + garam (ditumbuk)
asam limau
* dah tumbuk bahan2 td, perah asam limau. tu jerk

Peringatan: Kuah ni korang bleh makan ngan laksam. sama jerk...cara buat laksam, senang jer. bancuh tepung beras + tepung gandum + air. pastu amik kuali besar, didihkan air (kukus la nih) Then sapu tudung periuk ngan minyak dan bubuh adunan td atas tudung periuk, kukus sampai masak. dah masak, gulungkan dia dan gunting2...

2 comments:

wah cara masak cik puan ni cam senang aje..cayala :P

hajar: hahaha....try la buat. x yah serabut kepala...campak2 jerk. masak lambat2 pun buat lapa jerk kuikuikui

Post a Comment