Ikan Jenahak

Beberapa hari lepas, jiran depan umah ade bg kite org seekor ikan jenahak...hasil tangkapan memancing dia....mak oiii besarnya ikan jenahak ni.sblm ni kalo beli pun, kite beli 2 keping je...so x kenal la rupa fizikal en jenahak ni huhuhu....abg ni siap bgtau, ikan ni x siang lg + mata kail pun ade lg...kite org pun, adeh...cemana nak buat ni?? last2 terus masuk peti...tunggu weekend la br kite mengoperasikan dia...dan ahad bebaru ni, laki aku kerjakan ikan jenahak tu...aku x masuk campur.sbb ikan besar2 ni agak fail sket (even laki aku pun lg la fail - siap ketuk pisau ngan tukul...camner tu?)

Pisau tu tatau nak mula dr mana hehehe

Dan hari ni, memandangkan hanya ikan jenahak jer satu2nya lauk yg ade dlm peti, makan aku pun surf la resepi2 yg best ttg ikan jenahak ni...aku tau buat kari jer. tatau lak ade resepi lain. berbantukan en google, aku br tau byk jenis masakan ikan jenahak ni bleh di buat rupanya. Antaranya, ikan jenahak berlada, jenahak bakar sambal petai dan juga asam rebus ikan jenahak...walaweh! harus ku cuba buat jenahak bakar sambal petai nnt...tetiba teringat Ana Ikan Bakar Petai kat Tanjung Lumpur...x lama lg, kuar la maznah ikan bakar petai! huhuhuhu.....tunggu hasil jenahak aku nnt yer! (leh try semua resepi jenahak sbb ikan ni besar bebenor)

0 comments:

Post a Comment