Gulai Masam Ikan Kembung

Dua hari lepas, aku tatau nak masak apa ngan ikan kembung ni...ade tiga ekor jer lagi. lebihan drpd buat nasi kerabu + laksa kelantan aritu....so, aku google la....kunun nak try masak resepi yg aku x pernah buat lg...sekali aku terberkenan ngan gulai masam ikan kembung. kalo tgk bahan dia, cam buat asam pedas jerk....tp nak rase punya pasal, aku pun try la buat! hasil dia, marvellous! sedap menghirup kuah itewww.....

Gulai Masam Ikan Kembung

Bahan-bahan
2 ekor ikan kembong bersaiz sedang - dipotong 2
6 tangkai cili kering + 2 ulas bawang merah + Belacan (diblend) 
Sebatang serai - dititk
3 tangkai daun kesum
2 keping asam gelugur
Sedikit serbuk kunyit (aku x bubuh)
Garam secukup rasa
Sebiji tomato - dibelah 4 (pun x bubuh sbb tade stok)

Cara-cara
1.Masukkan bahan2 yang telah di blend + air + ikan + serai ke dalam periuk.
2.Kemudian masukkan garam + asam gelugur + daun kesum + tomato

Nota: Resepi ni dikira merebus yer...sbb kite x gunakan minyak utk tumis bahan2 yg telah diblend td. semua main campak dlm periuk...sgt sesuai utk org yg malas penat bekerja tp hasilnya sgt besh! korang harus cuba buat tau!

2 comments:

sedap plak la tgk resipi ni.
dulu masa kcik2 selalu makan gulai masam ikan terbuk sungai. letak buah belimbing.. sedap kak :)

hehehe sedap erk boh belimbing.mesti lg masam kan?? buleh try ni...dah lama x masak resepi ni hehehe

Post a Comment